Preskoči na glavno vsebino

Beatli: tja, kjer sem bil

Nekaj močno privlačnega je na literaturi, ki ima svoj glavni motiv v opisovanju otroštva. Pa nisem popolnoma prepričan, če vem zakaj. Mimo tega, da hodim v NLB po odgovor, vseeno poizkusim v nekaj taktih. Problem, ki ga vidim, je ta, da se mi zdi, da ga ni človeka, ki bi prednosti in vrednosti otroštva spoznal še v času, ko je bil sam del tega procesa. To lahko drži vodo. Ko gremo preko teh težavnih let svojevrstne borbe za obstanek – in prav zato borbe, katere konec si želimo kar najhitreje – pa se z nekakšnim patetičnim spominom vračamo nazaj v leta, ko (zopet si izposojam vrstice Tribusona) spomini niso bili potrebni. In temu rečemo nostalgija. Sam temu ne bi prehitro dajal preveč veselih predznakov, kajti prav rado se dogodi tudi, da se med tem spominjanjem vršijo tudi filmi, ki nas ne navdajajo s pretirano radostjo. A moč teh spominov nas vleče prav tja. In nemara prav zato radi beremo čtivo, ki nas bo peljalo tja. Tja, kjer smo bili tudi sami. S pomembnim dostavkom, da je naravnost nujno, da tam nismo več. Prav distanca od odraščanja je tisti pozitivni pogoj možnosti za privlačnost branja o odraščanju. A ko je ta pogoj izpolnjen, smo že zmagali. Ker smo v svoji popolnoma egoistični vsakodnevni zahtevi po uživanju glavni mojstri podrejanja izbire situacij, ki nas bodo peljale čim bližje tja, kamor želimo. In v tem primeru je to tja, kjer smo bili. V odraščanje, v zgodbo o odraščanju.

Če mi je Tribuson ponudil dovolj, da sem v branju njegove Zgodovine pornografije našel tisto neodtegljivost užitkarjenja v obračanju strani, ni bilo pri Christensenu popolnoma nič drugače. Mnogo vzporednic bi lahko naštel med obema romanoma. Oba sta več kot odlična časovna epopeja nerazdružljivih kolegov, ki bijejo bitke svojega časa. Vsak od njih na svoj način in vseeno je njihov boj zgolj in izključno njihov. Skupen. Odraščanje je, vsaj za veliko nas, obdobje vzponov in padcev; obdobje prvih ljubezni in zakonov, ki nam jih postavljajo starši; obdobje prvih prekršitev teh zakonov. Upora in iskanja. In prijateljev. Pojem prijatelja je v odraščanju nekaj povsem drugega kot kasneje. Pa niti ne bom preizkušal napetost te ponjave, ker se ob miselnih kolobocijah iskanja obrazložitve te trditve zagotovo strga. Pač drugače je. In skoraj žerjavico bi držal v roki, da bi mi pritrdili. Vse to boste našli v obeh, tako Tribusonu kot Christensenu. In še mnogo več.

(vir slike: emka.si)

Nemara bi šel še dlje: skoraj prepričan sem, da je predvsem fino branje teh dveh romanov v zaporedni vezavi. Zakaj? Zato ker oba opisujeta zelo podobne dogodivščine, le, da je interesantno prav to, da sta geografsko vezana na popolnoma različno okolje. Tribuson je pisal o prijateljstvu in odraščanju v Jugoslaviji, Christensen v povsem drugem okolju.

Roman Beatli je izjemno berljiv in sproščen, na čase napet in melanholičen, a nekako domač v svoji preprostosti. Ukvarja se z najstniškimi leti Kima, Seba, Ola in Gunnarja. Prijatelji, ki skupaj doživijo vse, kar ste v takšni ali malo predelani različici doživeli tudi vi. Rdeča nit te knjige so The Beatles. Seveda. Njihova glasba je nekakšno spiritualno vezivo, ki četverico veže v neprebojnost, do katere ne seže praktično nič. Roman je sicer pravi špeh, zaključi se tam nekje pri 630. strani in ena od konstant so The Beatles. Junaki romana so se z njimi poistovetili, pravzaprav celotno zgodbo slišimo iz ust Paula, oziroma Kima. Vsako poglavje v knjigi se imenuje po enem izmed albumov, ki so ga izdali The Beatles. In ti albumi, ki jih malikovalsko poslušajo v zasebnosti domače sobe tistega od prijateljev, ki je imel gramofon in dobil ploščo, so nekaj, kar z njimi ne umre.



Beatli so zelo razgiban roman, ki nima nekega specifičnega cilja. Čeprav je v romanu in njegovih glavnih osebah (in ne le v omenjenih štirih) skoraj vedno prisoten nek cilj. Tako boste brali o otroštvu na Norveškem od začetkov šestdesetih do srede sedemdesetih let. Brali boste o tem, kako so hodili ribarit, kako so se ga prvič napili, kako so se v šoli spoprijemali s profesorji in kakšno vlogo so odigrali njihovi starši (predvsem to bo nekaj posebnega za tiste, ki ste prej prebrali Zgodovino pornografije, kjer je so bili starši v vlogi nečesa povsem drugačnega). Brali boste o tem, kako nujno se je bilo takrat v tistem okolju postaviti na neko stran. V Jugoslaviji seveda ni bilo dileme, katera stran je prava; na Norveškem je bilo opcij seveda veliko več. Kar je seveda tudi, iz tega političnega branja izhajajoče, je to, da se v nekaterih momentih čisto legitimno zazdi, da si, vsaj nekateri, Beatli želijo socializma bolj kot česarkoli drugega. To je bil eden od norih vrhuncev te knjige: junaki Beatlov, ki želijo biti junaki Zgodovine pornografije. A seveda to ni vse. Pozorno branje bo razkrilo tudi odnos, ki so ga ta hipijevska leta s svojim vplivom imela na dojemanje cerkvene avtoritete. Uporov, ki so jih zganjali v knjigi, sicer ni bilo prav veliko. Tistih pravih uporov (semkaj pač ne štejem borbo proti striženju las). Eden tistih pravih uporov je bilo zoperstavljanje lokalnemu fajmoštru. Zvestoba sebi proti laži, ki je eden od Beatlov ni zmogel, je eskalirala na posebno močen način. Nekaj sto strani kasneje sicer prav ta junak sam od sebe najde Boga (ne povem, kako hitro ga zopet izgubi) in natanko zato je ta upor res upor. Več ne izdam, knjiga je preveč zanimiva, da bi jo komurkoli želel priskutiti.

Kakorkoli že, žal tudi o tej knjigi nimam slabega. Zgodba pije vodo; njihova zgodba drži. Na spletu lahko preberete, da obstajata še dve nadaljevanji, seveda ostaja upanje na prevod (v norveščini sem žal nekoliko slab). Vzemite jo v roke in plavajte s tistimi, ki so živeli za Beatle, Rolling Stonese, Jima Morissona in ostale. Z Beatli boste doživeli marsikaj. Ko se bo zazdelo, da spremljate zgolj melodramo primestne otročadi, ki jih tarejo predvsem problemi prvega sveta, bo hitro prišel kak zasuk, ki bo napravil žanrski premik v kriminalko, pustolovščino ali vam postregel s prvovrstno eksistencialistično monodramo. Tega, kje se vse skupaj konča, vam seveda ne zapišem.

Ja, nekaj zelo močno privlačnega je na literaturi, ki opisuje otroštvo. Tribuson ali Christensen ne bosta razočarala. Oba sta odlično tlakovala pot do tja, kjer sem bil.



Po knjigi Larsa Saabye Christensena bodo letos zavrteli tudi film, informacije so na Imdb, napovednik pa tule:

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Kdo si, Aljaska?: o vprašanjih in odgovorih

Aljaska ni dežela, Aljaska je dekle. Lahko bi bila povsem običajna, pa ni. V tistem trenutku, ko je bilo potrebno, se je prikazala na pravem mestu ob pravem času. In to je bilo povsem dovolj za Bajsa, Milesa Halterja, prišleka na novo šolo. Miles je od trenutka, ko je zagledal Aljasko, človek, ki ni več potreboval spominov, ker je razmišljal le o njej. Vse, kar je, vse, o čemer razmišlja, je usmerjeno k Aljaski. In hudo je to, da so to bolj ali manj vprašanja. Aljaska je polna ugank in vse, česar se loti, deluje, kot bi imelo nek pečat skrivnosti. Aljaska je nekaj posebnega. In Miles Hater je začaran od te posebnosti. Nemara je sama velika skrivnost, ki nosi njeno ime. In verjetno bi sedaj vse skupaj lahko šlo po poti povsem običajne, mogoče tudi žalostne zgodbe o neuresničeni ljubezni, v kateri ona ljubi drugega, on pa druge od nje sploh ne vidi. A zgodi se katastrofa. Največjih razsežnosti, ki si jo v tistem trenutku lahko zamislimo. In nato sledi nič. Miles, skupaj z ostalimi, brez